2.6 C
România
sâmbătă, 4 decembrie, 2021
AcasăStil de viațăCafeaua vă oferă mai multă energie?

Cafeaua vă oferă mai multă energie?

Cafeaua este o băutură foarte populară în întreaga lume, care se mândrește cu o serie de beneficii impresionante pentru sănătate. Asta pentru că conține un stimulent numit cofeină – substanța psiho-activă cea mai frecvent consumată din lume.

O ceașca zilnică de cafea vă poate ajuta să vă simțiți mai energici, să ardeți grăsimi și să îmbunătățiți performanța fizică. La fel vă poate reduce riscul apariției mai multor afecțiuni, cum ar fi diabetul de tip 2, cancerul, boala Alzheimer și Parkinson.

De fapt, cafeaua poate chiar crește longevitatea.

Cum crește cafeaua nivelul de energie?

După ce beți cafea, cofeina este absorbită în fluxul sanguin. De acolo, se deplasează către creierul Dvs.

Când se întâmplă acest lucru, cantitatea de alți neurotransmițători, cum ar fi norepinefrina și dopamina crește, ducând la declanșarea îmbunătățită a neuronilor.

Multe studii arată că cafeaua îmbunătățește diferite aspecte ale funcției creierului – inclusiv memoria, starea de spirit, vigilența, nivelurile de energie, timpul de reacție și funcția mentală generală.

După ce consumăm o ceașcă de cafea, cofeina își face repede drum prin sânge și în creier, unde blochează rapid neurotransmițătorul inhibitor adenozină.

Adenozina este un neurotransmițător care este parțial responsabil de motivul pentru care ne simțim somnolenți. Efectul rapid pe care cafeina îl are asupra neurotransmițătorilor este responsabil pentru creșterea memoriei, a energiei și a timpilor de reacție.

Cafeaua vă poate obosi mai mult?

Modul în care cofeina afectează nivelul de energie al unei persoane depinde în mare măsură de mai mulți factori. Ca și exemplu genetica, cantitatea de cofeină consumată, frecvența și timpul de consum. Unii oameni răspund hipersensibil la cofeină, în timp ce alții consideră că are un efect mai ușor.

Sună contraintuitiv că cafeaua poate provoca oboseală. Însă există multe rapoarte anecdotice despre persoanele care se confruntă cu oboseală după ce au consumat cafea în mod regulat. 

Cofeina poate avea un impact negativ asupra somnului

Cofeina crește nivelul de energie, dar această creștere a energiei poate duce la insomnie, mai ales dacă cofeina este consumată după-amiaza. Cercetările au arătat că un aport mai mare de cofeină poate crește timpul necesar adormirii și poate reduce durata totală a somnului.

Cofeina rămâne în organism cel puțin cinci ore în medie (și până la nouă ore). Dacă consumați o ceașcă de cafea după-amiaza, atunci acest lucru poate avea ca rezultat dificultăți de a dormi noaptea. Insomnia este strâns legată de hormoni de stres, oboseală crescută și performanțe fizice și mentale sub-optime.

Cantitățile mai mici de cofeină, dacă sunt consumate dimineața, nu au un efect prea mare asupra calității somnului. Pentru a asigura o bună calitate a somnului consumați cafea decofeinizată sau ceai verde după-amiaza.

Cofeina poate duce la dependență

Deși cafeaua este larg utilizată și acceptată pe plan social, cofeina este încă un medicament psihoactiv care poate provoca modificări ale neurochimiei creierului.

Deci, cafeaua este cu adevărat captivantă?

Dovezile sunt mixte. 

Consumul zilnic de cofeină ar putea duce la dependență comportamentală, care este diferită de dependența fizică. Oamenii se obișnuiesc cu obiceiurile și rutinele zilnice cu care este asociat consumul lor de cofeină.

De exemplu, cineva poate forma o dependență comportamentală de cafea dacă bea cu o ceașcă cu prietenul în fiecare zi înainte de muncă. Acest lucru este similar cu modul în care un fumător devine comportamental dependent de fumat, deoarece fumează o țigară după fiecare masă.

Care este cantitatea de cofeină optimă?

Aportul optim pentru consumul de cofeină variază în funcție de țări. Consensul general este că până la 400 mg de cofeină zilnic este o cantitate moderată și sigură pentru adulți. Acesta este echivalentul a 2-4 căni obișnuite de cafea pe zi.

De asemenea, este important să se ia în considerare faptul că diferite amestecuri de cafea conțin cantități variate de cofeină. În general, 2-4 căni obișnuite de cafea se vor încadra în intervalul 200-400 mg. 

Mai mult, anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina, cresc șansele de efecte adverse ale cofeinei. Motiv pentru care limita superioară este stabilită la 300 mg pentru femeile gravide.

Concluzie

S-a dovedit că cafeaua crește nivelul de energie pe termen scurt. Cu toate acestea, consumul continuu de cafea vă poate afecta negativ somnul. De asemenea poate duce la o potențială dependență, ambele cauzând oboseală.

Cafeaua are o listă impresionantă de beneficii asupra sănătății în afara efectelor sale asupra energiei. Cu toate acestea, este important să monitorizați modul în care cafeaua vă afectează personal și cât de sensibil sunteți la aceasta pentru a evalua cel mai bine cât ar trebui să consumați.

Dacă vă place gustul și îi tolerați conținutul de cofeină, nu ezitați să vă turnați o ceașcă sau mai mult pe tot parcursul zilei.

Articole recente

CONECTAȚI-VĂ!

Newsletter

Abonați-vă la newsletter-ul nostru dacă doriți să primiți cele mai noi articole.

Categorii

Ultimele articole

Sari la conținut